Poniedziałek, 2024-04-29

Imieniny: Hugona, Piotra

Z Warszawą na ty

W poniedziałek, 9 czerwca br., uczniowie z naszego gimnazjum udali się na 3-dniową wycieczkę do stolicy Polski - Warszawy. Wycieczka została zorganizowana przez panią Małgorzatę Witek. Celem wyjazdu było zwiedzanie najważniejszych zabytków Warszawy oraz poznanie jej niezwykłej  i  bogatej historii.

Zaraz po przyjeździe udaliśmy się do Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie. Mogliśmy obejrzeć niezwykły kunszt artystyczny i wspaniałe wnętrza barokowego pałacu. Bogato zdobione pomieszczenia zrobiły na nas ogromne wrażenie.   Następnie spotkaliśmy się z panią przewodnik, która oprowadziła nas po słynnych Łazienkach Królewskich. Klasycystyczny pałac wraz z przylegającym do niego parkiem jest obowiązkowym punktem zwiedzania stolicy. Oprócz tego mogliśmy zobaczyć Teatr na Wyspie, Biały Domek, pomnik Fryderyka Chopina oraz Starą Pomarańczarnię. Od czasu do czasu widzieliśmy wspaniałe pawie, pływające kaczki i oczywiście wiewiórki.

Później podążyliśmy w kierunku Belwederu - miejsca zamieszkania polskiego prezydenta i pojechaliśmy na Cmentarz Wojskowy na Powązki. Znajdują się tam groby, m.in. bohaterów  "Kamieni na szaniec" Aleksandra Kamińskiego, a mianowicie Alka, Rudego i Zośki. Pod koniec dnia mogliśmy zobaczyć grób błogosławionego Jerzego Popiełuszki na terenie kościoła św. Stanisława Kostki. Po pierwszym dniu zwiedzania udaliśmy się do hotelu, gdzie czekała na nas pyszna obiadokolacja.

Następny dzień zaczęliśmy od zwiedzania Centrum Nauki Kopernik. Zabawa połączona z przekazywaną wiedzą była ciekawym przeżyciem dla wszystkich. Później zwiedzaliśmy, m.in. ogród na dachu Biblioteki Uniwersyteckiej, Pomnik Małego Powstańca,Teatr Wielki, Grób Nieznanego Żołnierza oraz  Pałac Prezydencki. Następnym punktem naszego programu był plac Zamkowy otoczony murami obronnymi z XIV-XVI wieku. Mogliśmy zobaczyć wspaniały Zamek Królewski wraz z kolumną króla Zygmunta III Wazy oraz kościół św. Anny. Na Rynku Starego Miasta powitała nas Syrenka- symbol  Warszawy.

Pod koniec dnia udaliśmy się do Pałacu Kultury i Nauki, z którego podziwialiśmy piękną panoramę stolicy Polski. Na tym zakończyliśmy drugi  dzień naszej wycieczki.

Następnego dnia pojechaliśmy do Muzeum Wojska Polskiego. Znajdowały się w nim, m.in. wspaniałe samoloty, czołgi i helikoptery.  Później zwiedziliśmy Giełdę Papierów Wartościowych i pojechaliśmy na Cmentarz Powązkowski. Znajdowały się tam groby, m.in. Czesława Niemena  czy  Władysława Reymonta.   Następnym punktem w programie był Stadion Narodowy, w którym odbywały się mecze Euro 2012. Naszą wycieczkę zakończyliśmy w   Muzeum Powstania Warszawskiego. Wraz z opiekunami wycieczki - panią Małgorzatą Witek, panią Joanną Cisak, panią Katarzyną Malec oraz  panią Anną Król mogliśmy zobaczyć jak wyglądało życie w tym trudnym dla Polaków okresie. Przenieśliśmy się w inny wymiar, zrozumieliśmy jak  ważny jest patriotyzm i wolna Polska.                                                                                                                                         Zmęczeni, ale bardzo zadowoleni, wróciliśmy do Koszyc. Z pewnością była to wspaniała wycieczka do przeszłości,  nawet tej odległej. Wyjątkowe przeżycia zatrzymaliśmy w pamiątkach i licznych zdjęciach, które dekorując naszą szkołę, przetrwają długo.