Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa

W 2007 roku nasza szkoła przystąpiła do Projektu Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa realizowanego na terenie województwa małopolskiego, jako Szkoła Promująca Bezpieczeństwo z  Komendą Wojewódzka Policji w Krakowie. 

Przez te wszystkie lata otrzymywaliśmy certyfikaty Szkoły Promującej Bezpieczeństwo, natomiast w roku szk. 2016/2017 Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie przyznała szkole tytuł Lidera Projektu - "Szkoła Promująca Bezpieczeństwo".

Zadaniem projektu jest wykonanie przez szkołę działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na jej terenie.


Celem przedsięwzięcia jest:

- zapobieganie zjawisku przemocy i agresji w szkole i innych  patologii 
społecznych,

- podejmowanie zadań podnoszących bezpieczeństwo uczniów.

Zadania podejmowane w ramach projektu przez szkołę realizowane są we współpracy z różnymi partnerami. Należą do nich:
- rodzicami uczniów

- instytucjami współpracującymi ze szkołą
- społecznością lokalną


Na poziomie powiatowym współpracujemy z Komendą Powiatową Policji
w Proszowicach. Współpraca z koordynatorem Projektu Panią Elżbietą Kowal układa się pomyślnie, wymiana informacji  przebiegała bezproblemowo, zawsze uzyskujemy odpowiedź na nurtujące szkołę pytania z zakresu  profilaktyki
i spraw interwencyjnych.

 

Oto krótka historia dotycząca  Projektu Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa:

 

W 1996 roku Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie rozpoczęła współpracę z Policją holenderską z regionu Hollands Midden.

W swym pierwszym etapie, projekt Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa (ZPB) był realizowany eksperymentalnie. Nie nosił on wtedy obecnej nazwy. Funkcjonował, jako „Platforma bilateralna współpracy Polska – Holandia” i realizowano go w czterech miastach – w Łowiczu, w Pabianicach, w Olkuszu i w Suchej Beskidzkiej.

Z czasem Projekt stał się w Małopolsce projektem regionalnym.  Na chwilę obecną jest realizowany na terenie każdego powiatu województwa małopolskiego w obszarze placówek oświatowych (Szkoły Podstawowe, Gimnazja, placówki ponadgimnazjalne) oraz na terenie uczelni wyższych Krakowa (Akademia Górniczo – Hutnicza; Politechnika Krakowska; Krakowska Akademia; Uniwersytet Ekonomiczny; Uniwersytet Rolniczy; Akademia Wychowania Sportowego).

Projekt Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa w obszarze placówek oświatowych i uczelni wyższych ma swoje ramy formalne.


Zostały one określone w:

  • „Regulaminie nadawania certyfikatu Szkoła Promująca Bezpieczeństwo”
  • „Regulaminie nadawania certyfikatu Uczelnia Wyższa Promująca Bezpieczeństwo”

zatwierdzonym przez Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji.


Stopień realizacji wszystkich zadań związanych ze Zintegrowaną Polityką Bezpieczeństwa prowadzony jest dwutorowo.  Pierwszy etap odbywa się na poziomie placówki oświatowej, która dokonuje oceny efektywności podejmowanych działań. Drugi etap odbywa się w trakcie audytu przedcertyfikacyjnego, dokonywany jest on raz w roku w miesiącu maju – czerwcu.

Pozytywnym osiągnięciem projektu ZPB jest wzrost świadomości dotyczącej bezpieczeństwa wśród społeczeństwa. Przemawia za tym także liczba placówek przystępujących do projektu oraz partnerów wspierających je w tych działaniach. Dodatkowo tworzy się ciągłość działań profilaktycznych – począwszy od szkoły podstawowej do uczelni wyższej włącznie. W placówkach oświatowych prowadzone są dodatkowe zajęcia, które wcześniej nie były uwzględniane w programach profilaktycznych. Przeprowadzono także inwestycje związane z infrastrukturą wewnętrzną, jak i zewnętrzną, poprawiające bezpieczeństwo, a związane z projektowaniem bezpiecznych przestrzeni.

 

NA GÓRĘ