Pieniny - Zakopane wycieczka z TPD

To tutaj grupa 40 uczniów Centrum Oświatowego w Koszycach i Szkoły Podstawowej w Książnicach Wielkich spędziła dwa dni na wycieczce zorganizowanej przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w ramach projektu współfinansowanego ze środków gminy Koszyce. Co prawda pięknych widoków naszych gór nie było nam dane zobaczyć, bo przysłaniały je gęste chmury, ale zwiedziliśmy i zobaczyliśmy wiele innych ciekawych miejsc.

Podziwialiśmy wspaniałe malowidła w zabytkowym kościółku w Dębnie Podhalańskim z XV wieku uznanym jako perłę zabytków architektury. Następnie poznaliśmy historię przepięknego zamku „Dunajec” w Niedzicy i odbyliśmy godzinny rejs statkiem po Jeziorze Czorsztyńskim.  W Zakopanem natomiast odwiedziliśmy koziołka Matołka w Muzeum Kornela Makuszyńskiego, bo to przecież patron Szkoły Podstawowej w Koszycach  oraz zapaliliśmy znicz na jego grobie  znajdującym się  na cmentarzu na Pęksowym  Brzyzku.  Na cmentarzu tym znajduje się około pięciuset grobów, z czego połowa należy do osób zasłużonych. Każdy nagrobek jest dziełem sztuki - wiele wykonano w drewnie, kamieniu i metali, rzeźbiono je w podhalańskie motywy. Później pani przewodnik oprowadziła nas po Muzeum Tatrzańskim, które jest jednym z najstarszych muzeów regionalnych w Polsce. Bogate kolekcje Muzeum Tatrzańskiego, założonego przez Towarzystwo Muzeum Tatrzańskiego w roku 1889, to dzieła sztuki, okazy przyrodnicze, etnograficzne, materiały archiwalne i biblioteczne.  Nas najbardziej zaciekawił dział etnograficzny i przyrodniczy, gdzie widzieliśmy jak wyglądała dawniej chata góralska i podziwialiśmy faunę  i florę naszych gór. Po pysznym obiadku w chacie góralskiej przyszedł czas na Gubałówkę. Wyjechaliśmy tam z Polany Szymoszkowej  dużą koleją  linową sześcioosobową posiadającą osłonę przed wiatrem i deszczem. Szkoda tylko,  że nie mogliśmy zobaczyć pięknej panoramy gór.  Pomimo tej niesprzyjającej pogody wszyscy wrócili zadowoleni, oczekując z niecierpliwością  kolejnej wycieczki.